utorok 15. mája 2012

Recenzia Wonder od R.J. Palacio


August sa narodil so zdeformovanou tvárou. To, ako teraz vyzerá, je už výsledkom niekoľkých vylepšovacích operácií. Deti sa ho boja, dospelí naňho civia. Hoci má už 9 rokov, ešte nechodil do školy. No ako hovorí August, to ako si ho predstavujete, je pravdepodobne horšie.

Dej knihy sa začína Augustovým nástupom do 5. triedy v malej lokálnej škole. Príbeh najprv rozpráva August, ktorý je napriek svojmu deformovaniu nadpriemerne inteligentný. Neskôr sa ako rozprávači vystriedajú ľudia, ktorých životy August nejakým spôsobom ovplyvnil – jeho sestra Vi, kamaráti zo školy, Viin frajer a jej najlepšia kamarátka. 

Ťažká téma a rôzni rozprávači robia z knihy Wonder čítanie pre rôzne vekové kategórie, nielen pre deti. R.J. Palacio spracováva tému šikany, odlišnosti, ale aj rodinných hodnôt a kamarátstva niekedy až bestsellerovým štýlom. V tých momentoch som sa nevedela odtrhnúť od čítania.

Začiatok bol však ťažký. Pripomínal mi prepis detských rozhovorov cez veľkú prestávku a podrobný popis osnov 5. ročníka základnej školy. Chvíľu trvalo, kým sa príbeh rozbehol a kým som sa začítala do deja. Pocit, že je kniha určená deťom sa však po prvých kapitolách stráca. Tým, že príbeh rozprávajú viacerí rozprávači, mnoho udalostí do seba postupne zapadá a autorka vytvára takto peknú mozaiku príbehu, ktorý dostáva tvary až na konci.

Čo mi trochu vadilo, bola z môjho pohľadu prílišná snaha autorky napísať „silný príbeh“. Niektoré situácie vyzneli silene a pôsobili len na efekt - príkladom je Augustova vesmírna prilba, ktorú nosil keď bol malý, aby mu nebolo vidieť tvár – tá je spomínaná vždy z iného pohľadu. Akoby sa tým R.J. Palacio snažila dodať príbehu hĺbku a chytiť čitateľa za srdce, vždy keď niekto tú prilbu spomenie, no mne to skôr prišlo umelé.

Krásne momenty však kniha poskytla, keď sa autorka o nič nesnažila, len písať Augustov príbeh, a vtedy sa mi kniha páčila najviac. 

Wonder nie je ľahká kniha, hoci sa číta ľahko. Prináša mnoho zložitých otázok a ja si len hovorím, že by som ju donútila čítať všetky šikanujúce decká zo základnej školy. Ak máte chuť na podobný žáner, knihu rozhodne odporúčam, no treba byť na ňu naladený.

Kvôli hre na city uberám jedno kuriatko.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára