nedeľa 22. apríla 2012

Recenzia Clockwork Angel od Cassandry Clare

Cassandra Clare sa po úspechu série Nástroje smrteľníkov pustila do ďalšieho projektu, v ktorom opäť načrela do sveta Tieňolovcov. Čitatelia väčšinou prijímajú takéto (skoro) spin-off série s rozpakmi. Na jednej strane sa tešia, že ich obľúbený autor napísal niečo nové, no na druhej strane sa boja, že nová séria zostane v tieni tej predchádzajúcej, a že z nej bude len vyžierať nápady ako parazitujúci hmyz.

Ako je to so sériou The Infernal Devices? Rozporuplne. Clockwork Angel je kniha plná protikladov a paradoxov.

Dej je tento raz zasadený do steampunkového Anglicka 19. storočia. Ocitáme sa v Londýne, kam príde Američanka Tessa za svojim bratom, ktorý sa stal po smrti Tessinej tety jej poručníkom. Tessa je však unesená bizarným duom Temných sestier, ktoré ju pripravujú na svadbu s tajomným Magisterom. Od nútenej svadby zachráni Tessu mladý Tieňolovec Will, ktorý ju privedie to Inštitútu Tieňolovcov, kde sa Tessa zoznamuje s Willovým najlepším kamarátom a spolubojovníkom Jemom, bohatou a povahovo náročnou Jessamine a s mladou Charlotte a jej mužom Henrym, ktorí celý londýnsky inštitút vedú. A ako je to u Cassandry zvykom, Tessa sa zamotá do sveta Tieňolovcov a prípadu úmrtí mladých londýnskych dievčat.

Musím povedať, že celé prostredie viktoriánskeho Anglicka a atmosféra knihy sa mi páčila viac ako Nástroje smrteľníkov. Mám rada veľké šaty, plesy, kočiare a to všetko ešte s nádychom steampunkových prvkov je pre mňa neodolateľnou kombináciou asi ako pre dieťa oddelenie sladkostí v potravinách. Cassandra vybudovala sériu Infernal Devices s historickou atmosférou a úžasnými postavami lepšie ako v Nástrojoch smrteľníkov.

Apropos, postavy. Na začiatku knihy som mala pocit, že opäť čítam o Jaceovi, ktorý sa volá Will a má hnedé vlasy, o Clary alias Tesse a o Isabel v prevedení Jessamine. Typický rukopis Cassandry pri vytváraní postáv sa nezaprie, no ako príbeh postupuje, Cas sa odpútava od svojho tieňa a tvorí postavy jedinečné, dokonalé, šialené, úžasné. Práve postavy boli druhým faktorom, prečo som si Clockwork Angel zamilovala. Nie sú normálne. Nie sú typické. V žiadnej inej knihe takéto postavy nenájdete.

Cas nám ponúka opäť raz toľko nenávidený romantický trojuholník.  No prvýkrát za moju literárnu kariéru (ktorá sa datuje od čias Danky a Janky) neviem, s kým Tessa skončí. Ba čo viac, milujem oboch jej nápadníkov a rozhodne jej túto voľbu nezávidím. Cassandra dokáže napísať aj trojuholník tak, že mi nelezie na nervy a nemám k nemu odpor, pričom trojuholník je u mňa v nenávidenom knižnom klišé hneď za nehynúcou láskou zo strednej školy.

Prečo ale Clockwork Angel zlyháva? Podľa mňa prvých 300 strán nepísala Cassandra. Vážne nie. Dej plynie pomaly a ťažkopádne. Kniha si nevedela udržať moju pozornosť. Bolo to zvláštne, nesmierne sa mi páčilo prostredie a postavy, aj to čo sa v knihe dialo, ale akosi...aha v rohu izby sa mi robí pavučina, mala by som povysávať...kde sme to boli...Potom prišlo posledných 100 strán, ktoré už boli typicky úžasnou Cassandrou Clare, skvelé, desivé, romantické, jednoducho wow a kedy mi príde už konečne druhá časť?!

S Infernal Devices si Cassandra rozbehla skvelú sériu, temnú a desivú, ktorá má v sebe skrytý potenciál netušených rozmerov. Bodaj by bolo na svete viacero takýchto brilantných spisovateľov.