utorok 12. apríla 2011

Recenzia Stay od Deb Caletti

Prinášam vám recenziu knihy Stay, ktorej anotáciu som uverejnila minulú stredu.

Kniha Stay mi ukázala, že aj obyčajný príbeh môže byť úžasným čitateľským zážitkom, ak je dobre prerozprávaný.

Clara sa stretla Christiana na basketbalovom zápase a bola z toho veľká láska. S motýľmi v bruchu, sladkými bozkami a plánmi do budúcnosti. Až kým Claru táto láska nezačala dusiť. Keď si uvedomí, že Christian môže byť pre ňu nebezpečný, uchyľuje sa spolu so svojim otcom do malého prímorského mestečka, kde hľadá pokojné útočisko a aj samu seba.

Príbeh skutočne nebol ničím nezvyčajným. Clara a Christian sa milovali, no Christian sa od začiatku prejavoval príliš majetnícky. Vtedy to Clare ešte lichotilo a cítila sa úžasne, keď sa k nej Christian správal akoby bola celý jeho svet. Keď si Clara uvedomila, že tomu tak skutočne je, bolo už ako obvykle neskoro. Prichádzali prosiace maily, ktoré striedali tie výhražné, potom nadávky, výčitky a nakoniec prenasledovanie a násilie. Keď Clara uteká z mesta, je z nej duševná troska. Pri živote ju drží jej skvelý otec, ktorý jej pomáha prekonať ťažké časy. V prímorskom mestečku obaja spolu hľadajú nový život. To, čo spočiatku vyzeralo ako slnečné prázdniny, možno nakoniec prerastie do niečoho viac.
Musím priznať, že si nerada obľubujem postavy rodičov, pretože sú väčšinou plné stereotypov a klišé – aj tie, ktoré má väčšina čitateľov rada. Avšak Clarin otec sa mi zapáčil už na prvej strane, na ktorej sa objavil. Jeho spisovateľské, mierne ironické úvahy o živote a triezvy postoj ku Clarinmu vzťahu si ma celkom získali. Veľmi si cením, že mu sem-tam ušla nejaká tá nadávka („Fate has fucking sense of humor.“) a že nespĺňal typickú americkú predlohu dokonalého rodiča.
A aká by mohla byť pri takomto otcovi jeho dcéra? Presne. Clarine myšlienkové pochody mi boli ako vlastné. Jej názory a krásny vzťah s otcom, ktorý tiež nebol vždy dokonalý, majú potenciál získať si srdce nejedného čitateľa, o mojom nehovoriac.
Úžasné postavy, spolu s príjemným dejom a pútavým rozprávaním stvorili z knihy Stay niečo možno nie práve výnimočné, ale o to krajšie. A na konci mi aj slzička vyhŕkla :)

Čo sa mi na knihe najviac páčilo, boli Clarine poznámky pod čiarou, ktorými rozvíjala a komentovala dej. Tie boli niekedy náramne vtipné.
Túto knihu vám rozhodne odporúčam zaradiť do to-read listu. Ja sa chystám prečítať aj ostatné dielka od Deb Caletti – v jednom vyhrá 18ročné dievča milióny v lotérii.

1 komentár: