nedeľa 13. februára 2011

DUFF - The Designated Ugly Fat Friend od Kody Keplinger

Túto knihu som pôvodne nemala vôbec v pláne čítať. Anotácia ma akosi nezaujala, skôr mi napovedala, že môžem očakávať priemerné prihlúple dielo akým je napríklad Škola Noci (týmto sa zároveň jedným dychom ospravedlňujem všetkým fanúšičkám Školy Noci). Opäť raz však zvíťazila davová psychóza a ja som sa podvolila kolektívnej mysli môjho okolia a po knihe napokon siahla tiež.
A nebola som vôbec sklamaná.

Bianca Piper je priemerné dievča, s normálnou postavou (možno trochu väčším zadkom a trochu menšími prsiami), s nemožnými vlasmi a cynickými poznámkami. Z Biancinho priemerného výzoru sa však popri jej dokonalých roztlieskavačských kamarátkach stáva podpriemerný. V tom Biancu utvrdí aj najväčší fešák zo školy Wesley Rush, ktorý jej bezohľadne vmetie do tváre teóriu DUFF - (voľný preklad :) "Vymenovaná za škaredú tučnú kamarátku". Bianca mu v zlosti vyšplechne do tváre svoj pohár coly.
Avšak toto nie je jediný Biancin problém, k nepríjemnému označeniu DUFF sa pridávajú aj rodinné problémy, problémy s bývalým frajerom a s kamarátkami. To všetko ženie Biancu do Wesleyho náruče, pretože práve jeho náruč je jediným miestom, kde dokáže Bianca na všetko zabudnúť. A tak sa Bianca a Wesley stávajú priateľmi s výhodami (po slovensky sexuálnymi priateľmi).

Po tuctoch románov s teenagerskou tematikou, kde sa skoro dospelá dvojica hlavných hrdinov dostane sotva k vášnivejšiemu bozku, bol DUFF skutočne príjemným osviežením. Knihu som zhltla v priebehu dvoch dní. 
Kody Keplinger však akoby postavila svoj príbeh práve na sexuálnom vzťahu Biancy a Wesleyho. Pozabudla však dodať postavám a situáciám hĺbku. Zápletka a hlavné postavy boli vymyslené vynikajúco, a mrzí ma, že autorka nevyužila skvelú štartovaciu pozíciu, ktorú jej ponúkali. Akoby sama neverila svojim postavám a príbehu samotnému, akoby si myslela, že niečo takéto sa v skutočnom živote predsa nemôže stať. Príbeh potom pôsobil umelo a neprirodzene.
A hoci si Kody Keplinger celý čas pripravovala pôdu pre veľké finále, koniec knihy vyznel do stratena a ja som sa na posledných stranách začínala nudiť.

Keby som mala DUFF ohodnotiť hviezdičkami, dala by som mu 3,5 z 5. Pokiaľ hľadáte nenáročnú knihu a nežné bozky 18ročných teenagerov vás už prestali baviť, DUFF je pre vás to pravé. Poskytne vám príjemné odreagovanie a trochu reálnejší náhľad na svet. Pokojne si viem predstaviť DUFF preložené do slovenčiny a na pultoch našich kníhkupectiev. Myslím, že by mal úspech.

2 komentáre:

  1. o, zvladla som ten tvoj button =) super to vypada...spravila by si aj mne teda? poslem ti tu fotku potom mailom, len teraz nejsom na svojom compe :) papa

    OdpovedaťOdstrániť