streda 22. júna 2011

Recenzia Where She Went od Gayle Forman

Prinášam vám recenziu na knihu Where She Went (Kam odišla) od Gayle Forman. Kam odišla je voľným pokračovaním knihy Ak zostanem, ktorá vyšla na Slovensku vo vydavateľstve Ikar. Pokiaľ ste však Ak zostanem nečítali, ale máte to v pláne, tak mám pre vás malé varovanie - táto recenzia obsahuje obrovské spoilery k prvej časti.

Where She Went som dočítala pred chvíľkou v autobuse cestou z práce. Čudujem sa, že som nezabudla vystúpiť a neviezla som sa ďalej s otvorenými ústami a slzičkou v oku.

Where She Went je jednou z najkrajších kníh, aké som kedy čítala. Zatiaľ čo prvá časť – Ak zostanem – sa mi páčila, no neohúrila ma, druhej časti sa podarilo všetko, čo nedokázala prvá. Pretože presne to som. Úplne a celkom očarená. Mimo.

Dej knihy nás prenesie do času o tri roky po autonehode, v ktorej prišla Mia o celú rodinu. Vtedy odišla z Adamovho života a už sa mu nikdy neozvala. Obaja žijú teraz celkom iný život. Z Adama sa stala obrovská rocková hviezda, ktorá plní štadióny ale aj predné strany bulvárnych plátkov. Mia má pred sebou kariéru virtuózky, o ktorej sa môže máloktorému klasickému hudobníkovi snívať. Jeden večer ich krásna hra osudu zvedie dohromady v meste, ktoré nikdy nespí – v New Yorku, aby napravili staré krivdy a začali odznova žiť.

Príbeh je písaný z Adamovho pohľadu. A byť v Adamovej hlave je to najlepšie na celej knihe, pretože Adamove myšlienky prinášajú nie len hlboké zamyslenie ale aj nesmierne pobavenie. Myslím, že je výzvou pre každú ženskú autorku zachytiť vnútorné prežívanie muža tak, aby nevyznelo príliš žensky a nerálne. No Gayle Forman sa to podarilo bravúrne. Verila som Adamovi každé slovo, každý jeho pocit a emóciu. 

Dej plynie hladko a nepustí vás, ani keď je polnoc a vy ráno vstávate o piatej do práce. Where She Went zachytáva príbeh dvoch ľudí, ktorí kráčajú nočným mestom a spomínajú na minulosť. 260 strán rozhovorov a úvah. Povedali by ste si, že to musí byť nuda. Nie však, pokiaľ sa tejto témy zhostí dokonalý spisovateľ, akým sa Gayle rozhodne ukázala byť.

Kniha vo mne vyvolala hlboké emócie. Pritom to nebola avantgarná literatúra pre náročných čitateľov ani sladká romanca. Len obyčajný, príliš reálny príbeh dvoch ľudí, ktorí za sebou spálili všetky mosty a teraz sa ich snažia nanovo vystavať. Slovník, prirovnania, myšlienky, vtipy, nadávky – všetko akoby bolo z ozajstného života. Nič sa nezdá umelé, ani jedno slovo nie je použité pre efekt, ktorý má u čitateľa vyvolať, ale preto, že to tak Gayle práve cítila. Viete čo? Kniha mi spôsobila zimomriavky. Mám ich aj teraz, keď píšem túto recenziu. 

Na začiatku niektorých kapitol nájdeme texty z Adamovho najslávnejšieho albumu, ktoré sú dokonalé. Celý rockový svet, ktorý pre Adama autorka vytvorila, si ma nesmierne získal. Veľmi rada by som si vypočula prelomové CD Adamovej kapely Shooting Star s názvom Collateral Damage.

A koniec, ten mi doslova a do písmena celkom vzal dych. Pravdepodobne idem teraz na kyslíkové zásoby. 

Prečítajte si Where she went. Pre vaše vlastné dobro.

 ***
Someone wake me when it’s over
When the evening silence softens golden
Just lay me on a bed of clover
Oh, I need help with this burden
“Hush”
COLLATERAL DAMAGE, track 13


5 komentárov:

  1. Takže mé tušení je správné, že druhý díl bude daleko lepší :) Těším se na tohle pokračování :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. To mas tiez len v citacke, ci to mas ako knizku? :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Drahá, mám to ako knihu! Len prvú časť má požičanú Martina, tak vymáhaj od nej (ona ju aj tak nikdy neprečíta...)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Dobre, napíšem si do diára, že mám v auguste začať vydierať...

    OdpovedaťOdstrániť
  5. A to Ak zostanem máš tiež? Aj to by som si asi hádam najprv prečítala...

    OdpovedaťOdstrániť