sobota 25. júna 2011

Recenzia Les Kostí od Carrie Ryan

Keď sa mi dostal výtlačok Lesa Kostí do ruky, na chvíľu som celkom zabudla dýchať. Máloktorá slovenská kniha sa môže popýšiť takým krásnym prevedením. Hrany strán sú tmavočervené a na slnku sa trblietajú. Ich farba sa krásne dopĺňa s písmom a rámikom, v ktorom je uvedená anotácia na zadnej strane. Les kostí je pastva nie len pre dušu, ale aj pre oči.

Mary žije v kolónii oddelenej od zvyšku sveta vysokým plotom, ktorý je jedinou záchranou pred hordou Znesvätených. Znesvätení sú mŕtvi, ktorí po smrti ožili, postupne sa rozpadávajú a ich potravou je ľudské mäso. V Marinej kolónii vládne pevnou rukou sesterstvo, ktorému sa podriaďujú všetci obyvatelia. No Mary verí, že za plotom musí byť aj niečo iné ako Les kostí, verí príbehom o šírom mori, ktoré jej rozprávala jej mama a jej jedinou túžbou je opustiť kolóniu.
Mali by sme si však dávať pozor na naše želania, pretože by sa mohli splniť...

Les kostí je kniha, ktorá stojí na pomedzi zvláštnej dystópie a hororovej knihy. Ryan skvelo vymyslela postapokalyptický svet plný tajomstiev a ešte plnší zombíkov.
Rozprávačom príbehu je hlavná hrdinka Mary, no napriek tomu som mala pocit, že som od príbehu a jej prežívania bola zvláštne odpojená. Marine pocity a myšlienky sa mi zdali cudzie a nepochopiteľné. Jej láska ku kamarátovi z detstva neuveriteľná. Páčilo sa mi však na nej jej odhodlanie a pevná vôľa - rozhodne nie je stratený prípad hlavnej hrdinky.

V prvej časti plynie dej neprirodzene rýchlo, po zopár stránkach prejde celý rok plný dôležitých udalostí. Potom však nastane v knihe zvrat a zdá sa akoby druhú polovicu písal celkom iný spisovateľ. Pre mňa to znamenalo, že som sa nedokázala od knihy odtrhnúť. Hltala som stránku za stránkou, celkom ponorená do Marinho sveta. Carrie Ryan stavila na podnietenie zvedavosti čitateľov a z tajomstiev prezrádza len veľmi málo. To núti čitateľa čítať až kým nenastane koniec. 
Druhá polovica knihy bola naozaj skvelá - dynamická, tajomná, napínavá a plná emócií. Takto si predstavujem skvelú knihu. Že by ste hľadali toto? Koniec však prichádza náhle a necháva mnohé otvorené - omnoho viac než bežné knihy, ktoré majú viacej častí. 
Les kostí je kniha plná nevyriešených záhad a tajomstiev, takže pokiaľ ste v detstve radi riešili hádanky spolu s Tromi pátračmi, rozhodne vám knihu odporúčam.
Les kostí je prvá kniha z trojdielnej série. Druhá kniha vyjde na Slovensku pod názvom Pobrežie hrôzy, tretia vyšla len nedávno v angličtine a volá sa The Dark and Hallow Places.

Knihu si môžete zakúpiť napríklad TU
Posledné slová patria vydavateľstvu Slovart, ktorému by som sa touto cestou chcela poďakovať za poskytnutie recenzného výtlačku. Ďakujem :)

4 komentáre:

  1. som neodolala a dala som tomu nakoniec 5 hviezdičiek :D Inak hľadala som k recenzii nejaký obrázok plota ale všetky sa mi zdali byť hrozne nízke tak som nakoniec nedala žiaden ale vidím, že som si s tým nemusela robiť až také starosti :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. joj a zabudla som napísať že super recenzia! :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ked som videl nazov knihy Les kosti, tak som myslel, ze rec bude o Robertovi Holdstockovi a jeho Lese kosti. Nuz, zda sa, ze dobre nazvy sa uz minaju a opakuju...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Lev bez hrivy: Kniha sa v origináli volá Forest of Hands and Teeth, prekladatelia však zvolili názov Les kostí, pretože sa s ním v texte ľahšie narába.

    OdpovedaťOdstrániť