štvrtok 8. decembra 2011

Recenzia The Perks of Being a Wallflower od Stephena Chboskeho


V živote som čítala veľa zvláštnych kníh. Zvláštne dobrých aj zvláštne zlých. The perks of being a wallflower však zaraďujem do kategórie číslo tri – zvláštne úžasné a aj do kategórie číslo štyri – úžastne zvláštne knihy.
Stephen Chbosky napísal príbeh, ktorý by som označila niekoľkými prívlastkami – psycho, vtipný, dojímavý, smutne veselý, krásny.

Wallflower znamená v preklade trvalka, čiže nám táto kniha hovorí o tom, aké úžasné je byť takou trvalkou (to je to prvé slovo – perks), ktorá sedí na svojom mieste a pozoruje okolie, sama sa však do diania naokolo nezapája. Charlie je presne taká postava. Nedokáže na svojom živote "participovať", len sleduje konanie ostatných a snaží sa im vo všetkom prispôsobiť. Hlboko ho zasiahla smrť jeho milovanej tety Helen, aj jediného kamaráta Michaela, ktorý spáchal samovraždu. Teraz nastupuje Charlie na strednú školu, celkom sám, len so svojou prenikavou inteligenciou a detským náhľadom na svet. Tu sa stretáva s novými kamarátmi a skvelým učiteľom, ktorí sa ho snažia donútiť aktívne žiť.

Charlie je najčistejšia postava s akou som sa kedy v literatúre stretla. Jeho náhľad na svet je nepoškvrnený ako detská myseľ, hoci má už 16 rokov. Charlie preto opisuje udalosti okolo seba bez príkras a vylepšení, opisuje veci také aké sú a ako sa dejú. Napíše presne to, čo cíti, pretože vôbec nechápe, že niektoré veci by bolo lepšie prikrášliť alebo zamlčať. To samozrejme v mnohých prípadoch vedie k smiešnym a veselým situáciám spôsobených Charlieho prostorekosťou.

Nie, nebojte sa, Charlie nie je svätuškár (aspoň ja osobne sa takýmto postavám vyhýbam), oddáva sa rovnakým činnostiam ako decká naokolo (párty, sex, cigarety a sem-tam drogy; bože, dúfam, že sa vlastne tomuto všetky decká neoddávajú), len jeho opis je úplne odlišný, než by ste čakali od 16ročného chalana, ktorý sa dostane na párty s maturantmi.

The perks of being a wallflower zachytáva obyčajné momenty života, smutné aj veselé, tragické aj komické. Rozpráva príbeh života. Iba tak, ako sa deje. Príbeh jednej normálnej rodiny, jedného (ne)normálneho chalana a jeho kamošov, príbeh o hľadaní lásky a samého seba, príbeh o sviatkoch strávených v rodinnom kruhu, o maturitnom plese a úlohách do školy. A ako v tomto všetkom môžete nájsť niečo neobyčajné.

The perks of being a wallflower je brilantná kniha. Ale to pochopíte až na jej konci.

Ak si túto knihu túžite prečítať, môžete sa tešiť! Vydavateľstvo Slovart sa ju chystá vydať v apríli budúceho roku. Nad názvom sa zatiaľ usilovne uvažuje, pretože preložiť The perks of being a wallflower dá skutočne zabrať. Obálka zostane pravdepodobne pôvodná.

6 komentárov:

  1. Toto si veľa ľudí aj u nás kupuje :-) Sa chystám si to prečítať - inak tamto je pôvodná obálka? Tá sa mi veľmi nepáči, u nás to máme v takom vydaní, čo sa mne osobne zdá krajšie, také s kúskami textu na obale...musím si to už aj ja kúpiť a prečítať. Táto recenzia ma o tom presvedčila :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. To je super, že ťa moja recenzia presvedčila. A podľa mňa sa ti to bude páčiť, to je presne taká naša kniha :)
    Nuž a s tou obálkou si ma veru zaskočila, ja som si myslela, že toto je pôvodná obálka, ale našla som teraz aj tú s tými nápismi...Hm...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Točí se i film - v hlavní roli Logan Lerman a Emma Watson. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Fakt? Wow, tak to je super, teším sa :) Len, aby z toho nebola taká blbosť ako z Eragona :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Myslím, že s Emmou Watson to blbosť nebude :)
    Kniha je to moja najobľúbenejšia, čítala som ju zatiaľ iba v angličtine (sama som Angličanka) a toho slovenského prekladu sa dosť bojím. Dúfam, že dopadne dobre.
    Ja mám doma tú zelenú obálku a páči sa mi, aj keď tá druhá je tiež pekná :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. I am sure this piece of writing has touched all the internet visitors, its really
    really good article on building up new blog.

    My web site :: http://www.onlinedatingpromocodes.com

    OdpovedaťOdstrániť