sobota 14. mája 2011

Čítačky kníh - nastal čas jednu si kúpiť

Prinášam vám opäť jeden zo série mojich „osvetových“ článkov“. Tentoraz sa budem venovať elektronickým čítačkám kníh. Sama som hrdým vlastníkom čítačky Kindle 3 a nadšeným fanúšikom elektronických čítačiek. Viem, že mnoho z vás uvažuje nad kúpou tejto skvelej vecičky, no majú pochybnosti, ako sa rozhodnúť, a najmä, ktorú z mnohých čítačiek dostupných na našom trhu, si zvoliť. Práve pre vás je určený tento článok.

Častokrát sa stretávam s názorom, že čítačky nemajú atmosféru pravej knihy, kniha je kniha a nič ju nenahradí, a preto by bola kúpa čítačky prehrešok voči svetu literatúry. Tento názor je však veľmi krátkozraký, pretože aj keď máte doma svoju čítačku kníh, vôbec vám to nebráni čítať obyčajné, krásne, voňajúce papierové knižky. Odkedy som si kúpila čítačku, pribudlo mi doma asi 10 nových kníh, ktoré si hrdo stoja na poličke a ja ich milujem rovnakou nehynúcou láskou ako môj Kindle.
Keď som minule na čítačke čítala knihu, celkom ponorená do deja, chcela som prstom otočiť stranu a už som sa načahovala do pravého horného rohu, kým mi došlo, že nečítam z pravej knihy. Rovnako som si po dočítaní chcela vložiť do čítačky záložku a strávila som niekoľko sekúnd jej hľadaním po posteli. Verte mi, pokiaľ príbeh stojí za to, je celkom jedno, či ho čítate vytlačený atramentom alebo e-inkom.
A pokiaľ by vám skutočne veľmi chýbala vôňa pravej knihy, už sa dajú zakúpiť spreje, ktoré vašu čítačku rozvoňajú ako papier.


Keď sme vymietli povery a predsudky, môžeme prejsť k faktom. Čítačky využívajú špeciálnu technológiu e-ink, vďaka ktorej pripomínajú papier a tak šetria oči. Taktiež sa vám obrazovka neleskne, keď čítate na slnku. Na trhu sa objavilo niekoľko lacných čítačiek, ktoré sa pýšia tým, že sa na nich dajú pozerať filmy alebo fotky. Toto však rozhodne nie sú čítačky, ale podradné tablety a rozhodne vám ich neodporúčam kupovať. Na normálnej čítačke si práve kvôli jej veľmi špecifickému displeju nič iné ako knihy neprečítate.

Aké sú najznámejšie značky čítačiek?

KINDLE
Najrozšírenejšou čítačkou na dnešnom trhu je Kindle od Amazonu. Najrozšírenejší však neznamená najkvalitnejší. No vzhľadom na pomer cena/výkon je Kindle najschodnejšie riešenie pre bežných čitateľov – smrteľníkov (a obyčajných študentov ako som ja :). V súčasnosti sú dostupné dve verzie bežného Kindlu radu 3 – Kindle Wi-Fi za 139$, čo je v prepočte asi 100EUR, ktorý má v sebe wi-fi zariadenie (ako hovorí samotný názov :) a Kindle 3G + Wi-Fi za 189$, čiže približne 135EUR, ktorý umožňuje okrem wi-fi aj prístup na internet poskytovaný spoločnosťou Amazon. Nevýhodou je, že k tejto cene je nutné prirátať ešte poštovné na Slovensko, ktoré sa môže vyšplhať aj do výšky 40EUR. U nás je možné zakúpiť Kindle na stránke internetového obchodu www.alza.sk, no tam vás táto čítačka vyjde podstatne drahšie, ako zaplatiť jej cenu z Amazonu aj s poštovným.
Technické parametre:
  • Kindle po zakúpení registrujete na svojom Amazon konte, kde dostane pridelenú mailovú adresu. Na túto adresu vám potom do Kindlu Amazon posiela updaty.
  • Knihy sa do Kindle vkladajú cez USB, alebo sa dajú poslať na Kindle mailom, avšak ešte sa mi nepodarilo zistiť, či táto služba náhodou nie je spoplatnená, pretože zdroje, ku ktorým som sa dostala si protirečia.
  • Kindle podporuje oficálne všetky formáty. Neoficálne – zo života užívateľa – Kindle sa nekamaráti s PDFkami. Pokiaľ máte v PDFkách grafy a odborné texty, ktoré si musia zachovať aktuálny formát, aby nestratili výpovednú hodnotu, radšej sa poohliadnite po inej čítačke. PDF sa dá skonvertovať na Kindlom podporovaný formát MOBI, no je značne pravdepodobné, že zložité obrázky a náročné formátovanie textu konverziu neprežijú. Avšak, bežné knihy a texty sa dajú premeniť bez problémov. Nutné je premieňať všetky formáty, čiže aj word, do formátu MOBI. Najlepšie skúsenosti mám s premieňaním formátu ePUB. Taktiež word sa premení lepšie než PDF. Celkovo Kindle bojuje proti Adobe technológiám. Čo však myslím slovami premení sa lepšie? Niekedy sa môže stať, že pri konverzii na MOBI sa vám napríklad zhluknú písmenká, alebo vám vypadne jedno konkrétne písmenko. Taktiež keď konvertujete dokument, v ktorom mate očíslované strany, premenia sa vám do textu aj čísla. Tieto drobnosti sa však nestávajú často a vo všeobecnosti nie sú veľmi rušivé. Samozrejme, ak si objednáte a zakúpite knihu priamo z Amazonu, bude dokonalá a s takýmito nepríjemnosťami sa rozhodne nestretnete. Samozrejme, na konvertovanie existuje niekoľko bezplatných programov.
  • Kindle poskytuje rôzne vymoženosti – môžete si ukladať knihy podľa zoznamov, zvýrazňovať si text, odosielať poznámky na twitter alebo facebook a mnoho iného.
  • Pokiaľ sa chcete dozvedieť o tejto čítačke viac, odporúčam vám skvelú recenziu na portáli iPod.sk, ktorá ma priviedla k jej kúpe.
  • Poznámka užívateľa nakoniec – Kindle mám už niekoľko mesiacov a som veľmi spokojná. Prečítala som na ňom čosi okolo 20 kníh a nedokážem si ho vynachváliť. Určite to nebola zlá kúpa a rozhodne odporúčam do nej ísť, ak ešte stále váhate.


NOOK
Nook je najväčším konkurentom čítačky Kindle, avšak nie je až natoľko rozšírený. Môže to spôsobovať práve jeho cena, ktorá je okolo 180EUR. Avšak Nook sa považuje práve za o niečo kvalitnejšiu čítačku než Amazon Kindle. Je len na vás, koľko sa rozhodnete do čítačky investovať.

JINKE HANLIN
Je považovaná za jednu z najkvalitnejších čítačiek na trhu, čo sa ale samozrejme tiež odzrkadľuje v jej cene. Má viacero radov rôznej kvality a ceny. Ak však si môžete dovoliť za čítačku utratiť o niečo viac, rozhodne vám odporúčam siahnuť práve po tejto značke.
 
Svoju čítačku má aj Sony, avšak táto obľúbenosťou výrazne zaostáva za ostatnými vyššie spomenutými. Je smutné, že na Slovensku sa čítačky v bežnom obchode kúpiť nedajú, hoci si myslím, že ak sa raz stanú predsa len obchodovým tovarom, ich cena bude o čosi vyššia než na internete. Na slovenský trh sa v najbližšej dobe chystá priniesť vlastnú čítačku vydavateľstvo Ikar, ktoré prednedávnom odštartovalo svoj portál elektronických kníh i-bux.

Elektronické knihy zaplavili svet. Pochopili to všetky veľké vydavateľstvá, a postupne na to prichádzajú aj tie malé – slovenské. Nemyslím si, že čítačky niekedy vytlačia naozajstné knihy, pretože každá kniha žije svojim životom no čítačka žije len jedným. Aké sú moje slová na záver? Neváhajte, do čítačky sa rozhodne oplatí investovať! A kupujte si knihy, aby vydavateľstvá mali motiváciu knihy prekladať a vydávať.

Ak by ste mali na mňa prípadne nejaké otázky týkajúce sa čítačiek a špeciálne Kindlu, neváhajte sa spýtať formou komentáru. Ak budem vedieť, určite vám rada odpoviem.

7 komentárov:

  1. Já si plánuji koupit jednu k vánocům, pravděpodobně od Barnes & Nobles :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. ten sprej s vonou knihy ma dostal! :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Kath, prečo si sa rozhodla pre Nook? Ja som o ňom počula, až keď som si začala iniciatívne vyhľadávať informácie o čítačkách.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. nevadila by mi jedna taková "čtečka" :) Ale pro mě je to cenově bohužel nereálné :(( ještě na pořádně dlouhou dobu ...

    OdpovedaťOdstrániť
  5. super, článeček akorát pro mě :D jak se blíží narozeniny (červen) řeším žhavý a delikátní problém čím dál akutněji - Kindle 3 nebo nook? tvůj článeček a dnešní shlédnutí Kindle i nooka mě zatím pošťuchují ke Kindlu, ale nevím pořád jsem na vážkách...

    OdpovedaťOdstrániť
  6. po dlouhém přemýšlení o eReaderu jsem od včéra hrdým majitelem Jinke Hanlin a nemůžu si zatím stěžovat. :) Ještě jsem hodně také přemýšlela o Kindle, ale odradila mě potřeba konvertace, protože ne-všechny soubory jsou změnit. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Vlastním zmiňovaný Jinke Hanlin, u něj je asi největší výhodou to, že do něj narveš všechno a ono ti to šlape, Kindle má ale myslím o něco světlejší displej, Nook se mi líbil především vzhledově, ale nejde otáčet displej, takže jsem ho brzy zavrhla :))

    OdpovedaťOdstrániť