piatok 25. februára 2011

Fenomén Hry o život - Hunger Games

Knižná trilógia Hry o život od autorky Suzanne Collins je najsilnejším literárnym momentom posledných rokov. Práve preto som sa rozhodla venovať jej článok na mojom blogu. Chcela by som túto trilógiu trochu spropagovať a predstaviť ju všetkým, ktorí o nej ešte nepočuli. To, že vyšla aj na Slovensku, poteší mnohých čitateľov, ktorí nečítajú po anglicky.

K Hrám o život som sa dostala dávno, možno to budú aj dva roky - keď ešte nikto na svete netušil, že táto kniha zmení dejiny populárnej literatúry. Prečítala som si prvú kapitolu, ktorú som si stiahla na internete ešte pred vydaním prvého dielu. Tých zopár strán sa mi páčilo, ale presvedčená som nebola. Preto som anglickú verziu Hunger Games v kníhkupectve vrátila naspäť do poličky a na knihu na dlhší čas zabudla.
Hry o život ma však poučili, že na ne sa nezabúda - našli si ma na chate neďaleko Brna, kde sa ku mne dostala požičaná kópia z knižnice a ja som ju zhltla za tri dni. Čítala som po nociach, keď už všetci moji kamaráti spali a zvyšok času som bola považovaná za nespoločenského vyvrheľa. A no a čo! Oplatilo sa to.

Hry o život prinášajú niečo, čo tu doteraz nebolo. Už prvé strany nás vtiahnu do povojnového sveta - štátu Panem, rozdeleného na dvanásť okrskov, v ktorom vládne diktatúra. Aby boli všetci obyvatelia držaní v neustálom strachu, každý rok sa ako pripomienka porazenia trinásteho okrsku uskutočňujú hry, ktorých sa musia zúčastniť vyžrebovaní zástupcovia - chlapec a dievča - z každého okrsku. Dvadsaťštyri detí bojuje na život a na smrť v aréne, sledovaní po celý čas kamerami.
Pokiaľ si chcete prečítať bližšie o každej knihe, odporúčam vám skvelú recenziu od Stormy.
Zatiaľ čo prvá kniha Hry o život bola pre mňa len dobrodružným románom pre teenagerov, druhá časť Skúška ohňom (Catching Fire) mi ukázala, že v tejto trilógii je niečo viac. Autorka brilantne vykresľuje postavy a ich pocity. Vťahuje nás do deja nečakanými zvratmi a každou scénou nás presviedča, že vôbec nečítame knihu pre násťročných.
Posledná časť s názvom Drozdajka (Mockingjay) sa pre mňa stala jednou z najdrsnejších a najtemnejších kníh, aké som kedy čítala (a to má konkurenciu v Orwellovom románe 1984). Pocity, ktoré so sebou prináša čítanie Drozdajky, sú neopísateľné. Každé slovo útočí na čitateľove zmysly a núti ho otáčať strany s otvorenými ústami a slzami v očiach.
Trilógia vo mne zanechala zvláštne myšlienky. Zavše sa v mysli vrátim k deju a premietam si jednotlivé udalosti knihy. A koniec. Ten som si prešla v hlave aspoň stokrát.

Ak ste sa nechali strhnúť mojím nadšením, Hry o život v slovenčine si môžete zakúpiť na stránkach Knižného klubu. Keď si trúfate na anglickú verziu, radím vám kúpiť si trilógiu TU. (menšie varovanie - odporúčam čítať v angličtine len nadpriemerne jazykovo zdatným, je to fuška)

Tí, ktorí Hry o život čítali, mi určite dajú za pravdu, že sme sa stretli s fenoménom. Svedčia o tom aj mnohé fanúšikovské stránky. Nadšenci sa môžu pozrieť na oficiálnu stránku trilógie The Hunger Games alebo na najväčšiu fanúšikovskú stránku Mockingjay. Hry o život majú aj vlastnú utešenú kolekciu šperkov.

V roku 2012 by mal plátna kín uzrieť filmová verzia Hier o život. Zatiaľ sa však len šepká o plánovanom obsadení.

Neváhajte! Hry o život vážne stoja za váš čas!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára